Arbetsminne

Glöm inte att komma ihåg

Arbetsminne

Barn med en utvecklingsstörning och eller språkstörning har ofta ett kort arbetsminne. Arbetsminnet är en förutsättning för tex läsförståelse. Jag har hört om och träffat på barn som knäckt läskoden men är frågande om vad det betyder/handlar om. De minns alltså inte vad de precis läste. Detta kan tränas och måste tränas.

 

Pepp 1

 

 

Välj tex boken "Babblarnas hus" . Använd de lösa figurer som finns till eller kopiera sidorna i boken. Läs boken men barnet. Till en början kan det räcke med ett par sidor i taget. Ta fram tex bilden på Babbas hus och fråga "Vem bor här?". Barnet skall då ha tillgång till figurer att välja på och förhoppningsvis väljs Babba. Titta tillbaka på de lästa sidorna och jämför om figurkombinationerna är rätt. Om inte titta jämför och lägg rätt. Fortsätt med resten av sidorna.

 

Det går naturligt vis lika bra att välja vilken bok som helst som man tror att barnet gillar!

 

 

Pepp 2

Välj en bok som barnet tycker om . Kopiera tex varannan var tredje sida i boken. Läs boken och prata om bilder och vad som händer. När detta är klart presenteras bilderna för barnet som nu, första gångerna med hjälp, skall lägga bilderna i rätt ordning. Hur många bilder man väljer beror på svårighetsgraden man önskar. Börja med självklara början och slutbilder och en i mitten. Vid nästa tillfälle tas de tre första bilderna och ytterligare en fram. Ta så lagom steg att du känner att barnet hänger med. Blev det för enkelt eller svårt då är det bara att justera inför nästa gång. Det blir nästan aldrig fel bara inte tillräckligt mycket rätt!

 

Pepp 3

Jag har testat läskort som jag laddat hem från lektion.se. Små korta berättelser med efterföljande frågor. Jag läser tydligt och långsamt för barnet i 8 årsåldern men när jag kommer till frågorna är barnet mycket frågande. Ibland kan åldern eller ett namn fastnat om barnet har något i sin närhet att hänga upp informationen på. Nästa berättelse har jag läst lika långsamt men tecknat alla ord också. När jag nu kommer till frågorna så är svaren till 95% rätt och barnet är alert att svara.

 

Pepp 3 är alltså teckna så mycket det bara går!

 

 

Pepp 4

Plocka fram legobitar, lika till barnet och dig.

  1. Börja med att använda 3 bitar. Visa barnet att du tar tex den röda legobiten och hjälp barnet att ta fram sin röda också. Ta sedan den blåa och om barnet behöver hjälp så hjälper du till. Lägg den bredvid eller på den blåa. Kommentera att ni gjort lika (teckna lika). Ta sedan den sista gröna biten och fullborda sekvensen. Kommentera för barnet att först röd sedan blå och sist den gröna att ni gjort lika. Försök att lära barnet att hitta en strategi hur han skall tänka för att komma ihåg. När denna övning känns bra går ni vidare.
  2. Ta två legobitar. Visa för barnet att du först tar den röda och sedan den gröna (teckna röd och grön) och bygg dem som ett torn.

Göm tornet med handen och be barnet göra lika som du. Barnet bygger och efter jämför ni tornen. Blev det fel pratar ni om hur det kunde bli så tokigt. Gör igen turas om att gömma och bygga. När det fungerar med två bitar utöka. Kanske finns det likadana bilar, petshops... som kan användas om barnet är mer roat av det än legobitar...

  1. Spela "mastermind"