Karlstadmodellen

Karlstadmodellen

Språkträning från början till slut.

 

Kontinuitet och en röd tråd genom hela språkträningen.

 

Metodböcker som är som kokböcker när man vet vad man vill ha är det bara att välja.

Det viktiga när man skall "välja" metod för språktärning är att man som viktig vuxen känner att man har kunskap och förståelse för hur man skall göra. Jag tror att det är därför tex många förskolor nöjer sig med att arbeta enligt tex Borholmsmodellen, den är känd och erkänd. Visst den är stimulerande för barn med en normal språkutveckling, som följer schemat men om man inte gör det hur fungerar den då? Barn som inte har en förväntad språkutvecklingen och/eller har ett funktionshinder har inre förutsättningar som är annorlunda jämfört de som inte har en språkstörning. Detta kräver ett annat bemötande och andra infallsvinklar i språkträningen. Ofta är kontinuitet, den röda tråden, upprepningar, igenkännande viktigt för att hålla motivationen uppe och för att varje nytt kapitel inte skall ta så lång tid att komma in i. Övningar som bygger på varandra från det att barnet är litet ända tills läs och skriv och mattematik.

 

Karlstadmodellen har allt detta, godbitarna ur de andra kakorna är plockade och sammansatta till en tårta.

 

Lev Vygotskys teori om den proximala zonen är central i Karlstadmodellen. Allt skall vara centrerat kring subjektet/barnet och dess utveckling och kunskap.